Mercedes-Benz GLC Coupè plug-in hybrid

Nye GLC Coupé plug-in hybrid byr på mange nyheter, deriblant en forbedret kjøreassistent-pakke med banebrytende teknologi, som gjør betjeningen av bilen enklere og mer komfortabel enn noensinne. Klasseledende er også de nye Multibeam-lyktene med sine 84 individuelle LEDs per lykt (ekstrautstyr). 

Mercedes-Benz har bilbransjens kanskje lengste erfaring når det gjelder sikkerhet. Kravene er ekstra strenge, noe som understrekes av rundt 500 virkelige og 50.000 simulerte krasjtester hvert år. På GLC Coupé plug-in hybrid er batteriet beskyttet med en svært stabil ramme, som er designet for å fange opp energien ved en eventuell ulykke.

GLC kommer med en rekke sikkerhetsfunksjoner som standard, blant annet nødbremsfunksjonen Active Brake Assist som kan hjelpe deg ut av farlige situasjoner. Ryggekamera, og detaljer som egen airbag for knærne, bidrar også til å redusere risikoen for personskader. Ved en ulykke vil strøm og drivstofftilførsel automatisk bli frakoblet, for å minimere risikoen for ytterligere skader. 

Navigasjonen er i tillegg EQ-optimert, som betyr at den tar hensyn til batteri og topografi under ruteplanleggingen, for å sikre lavest mulig forbruk. 

Den totale lengden på en standard GLC er 4,66 m. Baksetet er romslig med tredelt rygg, som er fordelt 40/20/40, slik at du enkelt kan laste inn større gjenstander. GLC er godkjent for taklast på inntil 75 kg, noe som gir deg mulighet til å montere takstativ eller skiboks. Mange blir også glad for å høre at ladbare GLC Coupé kan trekke henger på inntil to tonn (ekstrautstyr).

Komplett digital kontroll

GLC Coupé plug-in-hybrid har et digitalt instrumentpanel på 12,3 tommer, og en 10,35 tommer medieskjerm som ekstrautstyr. Velger du disse er du sikret optimal kontroll over alle bilens funksjoner. Nyt krystallklar oppløsning med 1920x720 piksler, og mulighet til å konfigurere innhold og design, helt etter eget ønske. Du kan blant annet velge mellom variantene «Klassisk», «Sport» eller «Moderne».

Mercedes Me Connect gjør det enkelt å se informasjon om bilen mens den lader, som for eksempel ladeeffekt, ladetid, pris for pågående ladeøkt, og tilgjengelig ladeeffekt i wallboxen. Du kan også sjekke ladehistorikk, starte og stoppe lading, og mye mer.

Nyeste generasjon MBUX har brukervennlige touch-pads på rattet, i midtkonsollet, og på medieskjermen, eller kanskje du foretrekker å snakke med bilen din? Med stemmegjenkjenningsfunksjonen kan bilen forstå mye av det du spør om, og gjøre det enklere for deg å fokusere på veien. Andre elementer, som kunstig intelligens, gjør at bilen kan gjøre antakelser om dine vaner, som for eksempel å kalkulere reiseruten din hjem fra jobb. 

Dobbelt så stort batteri

Ladbare GLC Coupé har en batterikapasitet på 13,5 kWt – opp fra 8,7 kWt på forrige modell – uten at batteriet tar opp mer plass. Dette gir en elektrisk rekkevidde på inntil 50 km, etter den nye målemetoden WLTP.
GLC er svært romslig, på tross av en stor batteripakke, og har helt flatt gulv i bagasjerommet med plass til 350 liter (VDA). Med alle setene lagt ned, er volumet på 1250 liter. 

Den elektriske motoren ligger mellom forbrenningsmotoren og girkassen, slik at du har permanent firehjulsdrift, uavhengig av batterinivå. Sammen med bensinmotoren sørger elmotoren for en systemeffekt på 320 hk og 700 Nm, og bilen går fra stillestående til 100 km/t på bare 5,7 sekunder.